Sunday, June 3, 2007

حجات عملتها وتنسبت لغيرى

انا عشان بحبكم هعرفكم اسرار محدش على وجه الارض يعرفها ومش عيزين تسييح
من هو اول رجل صعد القمر ؟؟؟ يا عبيط متقولش متقولش( يورى جاجارين) اول معرفش وخلاص ولا لازم تفتى بصلاه على النبى انا اول واحد حط رجله على القمر اتصل بيا خروتشوف وقى يا ابو العربى عيزينك احسن يورى جاجارين اغم عليه وبيدبدب رجله فى الارض ومش عايز يطلع القمر مستعد يا ابو العربى قولتلو طبعا ابو العربى دايما جاهز بس وطلعت وشوفت بورسعيد من فوق حاجة ايه بصلاه ع النبى وشورت لام العربى وسبت فوق الدليل ( سبت السمسميه بتعتى ) والى مش مصدق يطلع يشوف
من هو صاحب فكره انشاء( قناه السويس) ؟؟؟ هتفتى فيها انا بردو كنت اعد انا ودليسبس فى احد حوارى باريس وبعدين لمؤخذه سكرت وكان معايا برديه فيها الفكرة كنت اخدها من الملك (سنوسرت الثالث ) كان ادهانى ايام محفرناها سوا واحنا اعدين على شط بيلوز وكان
اسمى ساعتها ابو العربى راع وسرقها منى دليسبس وانا سكران ولما فوقت لقيتهم حفروها
والى مش مصدق يروح مقبره الملك سنوسرت ويشوف الكلام الى مكتوب (اوعى تكون بتعرف تقراء هيروغليفى تبقى نصيبه )
طب مين عمل مشروع توشكى ؟؟؟؟ والله ما انى هو انى عبيط
مين الى بنى صور الصين العظيم ؟؟؟
والاهرامات الثلاثه ؟
وبرج بيزا المائل ؟
وبرج الحمام ؟
وبرج ايفل ؟
انا بلا فخر بس مبحبش الشهره

43 comments:

semsem said...

دا لو كنت انت اللى عملت توشكى كنت زعلت منك قوى

ابو العربى said...

semsem

لا هو انا عبيط دة انا نصحته وقلتلو حرام عليك فلوس الشعب تروح كدة مسمعش الكلام خلاص بقى يستحمل والله انا خايف يشوهنى اعلاميا ويقول انا صاحب الفكره

بتاع الجاز said...

على فكره انت قولت حقايق انا كنت عارفها من زمان. بس بيتهيألى ان السمسميه بتاعتك اتسرقت ومع نيل ارمسترونج دلوقتى لانه طلع بعدك ولقاها. مدونه دمها خفيف

david santos said...

Hello my friend!
Thanks for you work and have a good week

Anonymous said...

الحمد لله انك مش أنت اللي عملت مشروع توشكى .. عارف لو كنت قلت انك انت اللي صممت المشروع ده كنت هقول عليك كدوب وفشار .. أصل انا عارفة ابو العربي مايدخلش في مشاريع فاشلة زي دي ابداااااااا.. الحمد لله ربنا ستر

تحياتي

momken said...

يابو العربى كل الحجات دى عارفينها وشفنها على القناه التانيه المصريه وفى نشره تسعه
بس انت ربنا نجاك من مشروع توشكى
اسجد تلميت ركعه شكر لله

The Alien said...

ضحكتني
الاهو كل البورسعيدية دمهم خفيف زيك؟

تحياتي

kaed said...

العزيز ضد الظلم
عارف أهم إنجاز فى حياتك إنك معملتش مشروع توشكا ودة إنجاز يحسبلك و إحمد ربنا إنة سترها معاك وواحد تانى إتدبس فى الليلة المزحولة بتاعة توشكا دى
هاهاهاهاهاها

شيماء الجيزى said...

الا هو انت بورسعيدى؟

طب اقولك ايه ؟
انا بينرفزنى اوى اوى اى حد اول ميعرف انى بورسعيديه يقولى ابو العربى
وانت فرحان؟
ده انت بتثبت بالدليل القاطع ان البورسعيديه فشارين
:(

هقولك ايه ...لو بتهزر والنبى قول فى الاخر هزار
:d
معلش غبيه شويه
هههههههههههههههه
بس انت فعلا دمك خفيف
بس قول بجد انت بورسعيدى ولا؟

شعبيه said...

طيب اناعندي فكره حلوه ماتيبني لنا جزيرتين علي البحر واحده نقعد فيها والتانيه نقرف منها ومانروحلهاش او ادهن لنا الهوا دوكو

سندباد said...

ممكن نبقي اصحاب يمكن اتشهر علي حسك والنبي ما تقول لاء

rana 3amra said...

ههههههههههههههههه

والله جامد ربنا ع الظالم اللى نسبها لحد غيرك
ماتضمنى لحزب ضد الظلم بتاعك

يوغرطة said...

صديقي
كنت دائما اشتكي في وطني من قلة المشاريع الكبرى خاصة ما تعلق منها بالثروة المائية
لكن إن كانت المشاريع من هذا القبيل فالأحسن لنا أن تظل نقودنا مكدسة إن لم تكن تنهب في الخفاء
تقبل تحياتي

Anonymous said...

ابو العربى

توشكى اية يا ابو العربى
اهم مشروع عملة صاحبك هو مشروع بيع مصر بعد تخريبها وتحوياها الى ماخور شرم الشيخ وخرب بور سعيد وانتقم من البورسعيدية لانهم انتصروا على قرايب مراتة الانجليز فى 56 ولسة البيع مستمر والمزاد قايم والحرامية فى كل حتة
وسلم لى على المعدية

او جلمبو

ابو العربى said...

صابر وراضى

ياعم انا طلعت قبل نيل ارمسترونج ومش ذى بيقولو لفيت شويه ونزلت اه هى الرحله كان المفروض كدة وبس بس انا ايه قولت اعدى على القمر وعديت بس هما مرديوش يقولو الكلام دة انا مالى ولما نيل ارمسترونج طلع انا هدته قبل ما يطلع انه لو جه جمب السمسميه بتعتى هقتله
واحب اطمنك السمسميه بخير وطلع بص عليها

ابو العربى said...

david santos

اشطه يا ديفيد شيفين يا جدعان كلامى مسموع بره اذاى مش بقولكم مسيط
الف تحيه وسلام لديفيد

ابو العربى said...

ايمنا الحلوة

لا عيب عليكى انا اتعرض عليا المشروع وقلت ميعملش المشروع ده غير واحد مغفل
ابو العربى مش بتاع الكلام دة

خليكم وسقين فى ابو العربى

ابو العربى said...

momken

طب وهى القناه الثانيه جابت اسمى ياعم دول بيزورو التاريخ خد منى المعلومه وصلى ع النبى

the aline

اجدع ناس البورسعيديه والتاريخ الى بيقول مش ابو العربى الى بيقول

ابو العربى said...

kead

الحمد لله دة عشان انا قلبى نضيف ربنا بيسترها معانا

ابو العربى said...

شيماء الجيزى

بورسعيدى طبعا امال ابو العربى منين يعنى هندى
ومش بهزر انا انا بقول حقايق لتاريخ وبنا وبين بعض والى يقول على البورسعيديه فشارين نقتله

بس ممكن متقوليش لاهل بورسعيد الابطال ان انا عامل مدونه دى احسن يقتلونى
استرى عليا الهى ربنا يستر عليكى

ابو العربى said...

شعبيه

ياعم هو حد الك عليا نقاش هو ايه دة الى يدهن دوكو بطلو فشر بقا ربنا يتوب علينا من الفشارين

sendbad

اهى دى الحاجة الوحيدة الى تديقنى تصحبنى عشان تتشهر مكنش العشم

ابو العربى said...

david santos

الله يكرمك ياعم ديفيد ويصلح حالك بس راعى ان الناس الى بتدخل عندى مبتعرفش لغات ذى فهمهم انت بتقول ايه عشان متعبش من الترجمه
هو بيقول ابو العربى صادق وبيحلف ان جده حكا له عنى

ابو العربى said...

rana 3amara
احنا يشرفنا انضمامك لينا بس تكونى اد المسؤوليه

يوغرطه

كلامك صح يسيبو الفلوس احسن متضيع علينا او يجبوها اشغلها وناكل عيش

ابو العربى said...

الى مذكرش اسمه

حلوه مذكرش دى لغه عربيه طبعا مش ابو العربى
من الواضح انك بورسعيدى يعنى بطل يعنى مناضل ذيي وفعلا الراجل دة مش عارف بينتقم مننا ليه بس وحيات امى مهنسيبه

يساري مصري said...

هههههههههههههه
بوست جامد و فكره رائعه من أجل بلوره فكرة الكوميديا السوداء

مشاء الله عليك

Anonymous said...

السلام عليكم

ضد الظلم
؟
!
!

المفروض كانت تتسمى ضد حاجة تانية
:P

أصل فيه ناس كتير
منفسنين ومش مصدقين
كل انجازاتك البطولية
الفزيعة
خالث خالث
اللاي سيادتكم قمت بيها

وأنا مالي بقى انا جايه بهدى النفوس وبس

فكرة البلوج خلوة

بس عارف
ليه وجهه نظر

ممكن تنسب الي نفسك حاجات كتير
بغرض اضافة معلومات للآخرين بطريقة لذيذة

تقبل تحياتي

ابو العربى said...

يسارى مصرى

انتم فين ياعم فين اليسار دلوقت انا دورت عليكم ملقتكوش حودت يمين ملقتكوش اظهرو بقى

تحياتى

ابو العربى said...

mesh2dra

مين ده الى مش مصدق شورى لى عليه كدة وملكيش دعوة
وملحوظتك فى عينى

admelmasry said...

يابن الايه يا متواضع
.
.
وانا اللي كنت فاهم غلط
.
.
معلشي يا سيدي
ماللي ما يعرفك يجهلك

واحـــد مـــــن الـنـــاس said...

عظمة على عظمة يا ابو العربي يا جاااااااامد

Egyptian said...

ايه ده ايه ده؟؟؟

هوه مش انت صاحب فكرة توشكي؟؟

وانا اللي عايز اشتم صاحب الفكرة من زمان و خايف تيجي فيك!

اخد راحتي بقة

مصطفى حسان said...

على كده انت المفروض تبقى من عجائب الدنيا الخماشر .. ههه ايه ده دول سبعة بس ... يا سيدي كب شيء جايز ... إذا كان ابو العربي هو أول واحد طلع القمر

ابو العربى said...

ادم المصرى

شوف يا معلم احنا التواضع سمه اساسيه لدى ابو العربى وحاول متسمعش للاعلام الى بيحاول يشوه صورتى

ابو العربى said...

واحد من الناس

ايه ياعم انت فكرنى ام كلثوم تقولى عظمه على عظمه وتشكر على زيارتى

ابو العربى said...

egyotian

خد رحتك ياعم اشتم براحتك مش انا

darsh

طبعا المفروض بس هنعمل ايه وحاسس فى كلامك انك مش مصدقنى

Anonymous said...

ههههههههه
الحمد لله الحمد لله الحمد لله ، انى عرفت الحقيقة فى الوقت المناسب، بس انت مش المفروض تسكت على حقك ، ازاى تسيبهم ينسبوا مجهوداتك العظيمة لحد تانى، والاجيال الجديدة ده ما تبقاش عارفة مين هو أبو العربى، أنت فعلا متواضع جدا، بس أهم حاجة أنك برأت نفسك من توشكى لحسن كانت التهمة حتلبسك، الحمد لله، خلى بالك بقى المرة الجاية لازم تبلغنا مشاريعك أول بأول لحسن يحصل لبس زى كل مرة

Rosa said...

يا سلام يا ابو العربي
بقا احنا بنول الشرف العظيم كل يوم لما ندخل مدونتك كل يوم؟؟
يات سلاام يا بختنا
بنتواصل مع العبقرينو دا؟
وبعدين فين ام العربي بقا مش وعدتني هتعرفني عليها؟؟
:D
تحياتي للدماغ الفشاره الجامده دي
:D

منة الله said...

ابوالعربي

ادعوك للمشاركة في استفتاء

اكثر 10 مدونات تاثيرا في قرائها

عل مدونتك منهم

اليك الرابط

http://www.6ef.blogspot.com/

ابو العربى said...

بحبك يا مصر

الحمدلله انك عرفتى فى الوقت المناسب احسن كان منظرك هيبقى وحش قوى لو حد كان سالك اى سؤال وانتى ترودى من غير علم
اما دلوقت تمام من هو اول رجل صعد القمر ؟؟ تروحى معليه صوتك وتجوبى بقلب جامد

ابو العربى said...

rosa

عشان تعرفى بس ان مصر ولاده وفيها عظماء معاصرين ذيى وام العربى دلوقت مش فاضيه خالص هى مع هيلرى كلينتون عشان تحضرها للانتخابات

loumi said...

عزيزى ضد الظلم
حلوة حكايات ابو العربى دى
و بعدين انا ما كنتش اعرف ان مسعد متجوز
هههههههههههههههههه
شكرا على زيارتك
الا هو انت عملت ايه تانى؟
تحياتى لك ولمسعد برضه

Anonymous said...

هههههه يااااه دا انت من زمان اوي يا ابو العربي من ايام القمر والسويس دا انت المفروض تبقي من الاثار يا عم
الموضوع جامد جدااا ومعلش هو دايماً الانسان الناجح في البلد دي بيبقي مظلوم
رومنسية

Anonymous said...

بس انت جامد سكرت مع ديليسيبس وازاى يا خفيف قدر ديليسيبس العيان ده يضحك على ابو العربى راع وياخد منه البرديه مش كده عيب يا راع فضحتنااااااااااااااااااااااا.................بس معلم