Monday, June 25, 2007

انما للصبر حدود.......استقلال بورسعيد الجزء الاول




انما للصبر حدود انا خلاص جبت اخرى من النظام ده وتعبت بقى ومحدش يلومنى

انا رجعت تانى افكر فى استقلال مدينه بورسعيد واعلنها من طرف واحد دوله حره مستقله




عندنا موارد بصلاه ع النبى ( صيد غاز زراعه صناعه

ميناء للتصدير

لغه مختلفه عن باقى المحافظات

حدود مرسومه ومحكومه كانو عملنها عشان التهريب

يبقى من حقنا نعمل دوله



مش هو قطع عشنا ولغى المنطقه الحره وخلانى قفلت الفرش بتاعى

و دمر شباب بورسعيد طيب وحيات امى لوريه


وطبعا هنقطع علقتنا مع الكيان الصهيونى وهنعمل اكتفاء ذاتى وهنحقق احلامنا الى النظام مش عيزها تقوم


وطبعا مش طمع منى فى الرئاسه

بس ده واجب الشعب عليا

ابقى الرئيس واتحمل المسؤوليه

والا يبقى شعب معندوش دم

ولا ايه

وانتظرو بقيت الاجزاء

39 comments:

Anonymous said...

قينك يا أبو العربى من زمان ، أنا قلت بوش خلص عليك بعد الى عملته

بس نيتك بانت يا أبو العربى ، أبعد عن الرئاسة لحسن ده منطقة محرمة دوليا.. خلى بالك، أنا قلت أحذرك أنت برده أخويا، وما تبقاش تتأخر كده

farfasha said...

عندك حق يابنى والله
ده انت بتتعب عشان االبلد دي اوى
كفايه اللى انت عملته مع بوش
بس لو عندهم دم يسموا بورسعيد باسمك
ده طبعا بعد اما تحررها
وتبقى ملكيه
وحاجه الاجه
تحياتى
مدونتك زي العسل يا بن بلدى

ولــــــــــو said...

ياجدع مايحسدش بورسعيد الا صحابها
ده انت كده بنطمع الناس فينا
انا معاك ياكبير وكلمه السر كتكوت ياخويا
وبعدين ده انت لو مابقيتش الريس بعد كل اللي عملته دي تبقى لامؤاخذه نداله وقله اصل
قولي بس امتى هاتعمل الاستفتاء وانا اجمــّعلك ميكروباص واجي اعملك زفه اخترناه
مايجيش من بعد خيرك
وسلملي على عربي
مش بقى خماشر سنه كده

mo'men mohamed said...

ماشى يا مجدع يا أبو العربى
قوم انت بس بالثورة واحنا معاك
يا أبو العربى سير سير وأحنا وراك بالسواطير

ابو العربى said...

بحبك يامصر

والله نحن كنا بعيد شويه ونحن دى للتفخيم حبه تعب كده وراحم لحلهم وبوش مين الى يقدر على ابو العربى اذاكان الهكسوس مقدروش عليه هيقدر بوش

والرئاسه واجب عليا وهخدها هخدها

ابو العربى said...

انا عرفت انك بورسعيدى من الاجه اشطه يا عرب ولا بورسعيد هتفضل بورسعيد مش هخليها بورابوالعربى

ابو العربى said...

ولو

اه صح بردو مش عيزين نفتح عين الاستعمار الفلاحى على المدينه الباسله
وانا هعتبر كلامك ده باسم شعب بورسعيد كله مبايعه بصلاه ع النبى

ابو العربى said...

mo2men mohamed

وادى كمان مبايعه من شباب الاخوان الف شكر على الهتاف

Paulo said...

Hello. I live in Portugal (Lisbone).
I like yuor blog. thanks

Bye
Paulo

محمود على said...

حرس علي نفسك وانت مروح بليل يا بو العربي
الحكومه حطه عينها عليك
وفي محاوله لاختطافك

محمود على said...
This comment has been removed by the author.
ابو العربى said...

paulo sempre

تحياتى يا برنس وشكراا قوى واكيد مدونتى عجبتك انا عارف
يا ابو العربى يا واصل البرتغال
يسلام يا ولاد كنز قومى انا

محمود على

انا عارف المخططات دى كويس وواخد بالى قوى ومامن نفسى على الاخر وشكراا يا معلم

Unknown said...

طب بجد فاكر لما كان الموضوع ده منتشر في بورسعيد جدا

وكل اللي بيتكلم يقول بكره نستقل ونوريهم

طب والله كانت أيام حلوه

بس بين لما المنطقه الحره اتلغت, شغلت الناس ونسيتهم الاستقلال(:

تحياتي

فقاقيع كلام ـ شروق الشمس said...

والله هو أنا نفسي في الاستقلال ده لمصر كلها..

يعني اللي مش عاوزينه هو اللي يخرج برة

وطبعًا كلنا عارفين إحنا مش عاوزين مين..

ربنا قاااااادر على المفتري الظالم

صاحب البوابــة said...

فكرتك طريفة

حتى انها جديرة بالدراسة

:)

تحياتي اخي

حسام مراد said...

ازيك ياباشا الاول
احب احيي الزميل الاخ البورسعيد ومدام قولنا بورسعيد يبقى احلى سلام واحلى تحيه للبورسعيديه
وسمعنى احلى سلام

ايه الفكره دى على فكره
الفكره دى منتشره بكثره فى الاوساط البورسعيديه

بس حاسب على نفسك يابنى
بس شغال ياباشا فكره مطرقعه
يلا سلام يا ابن بلدى يا بورسعيدى

عاشت بورسعيد
عاشت بورسعيد
عاشت بورسعيد
يلا سلاموووووووووووووووز

The Alien said...

إنتوا اللي حصلكوا يخليكوا تعملوا أي حاجة
وأنا رأيي إنكم بعد ما تعلنوا دولة بورسعيد
تعلنوا الحرب علينا

تحياتي

ابو العربى said...

esraa

فكره يا سلام على دى ايام بس خلاص احنا بادينا تحديد المصير تحياتى يا بنت بلدى

شروق الشمس

كل محافظه تخلص نفسها بورسعيد هتقودكم للاستقلال وربنا ياخد الى فى بالك وفى بالى

ابو العربى said...

صاحب البوابه

طيب ادرسها وساعدنا فى الاستقلال وهديك وزارة

ابو العربى said...

حسام مراد

احلى تحيه للشباب البورسعيديه ابو العربى يحيكم ويتمنى لكم قضاء امتع الاوقات معانا بورسعيد فى القلب

the aline

لا ياعم احنا مش اكراد مش هنعلن الحرب عليكم احنا هنسعدكم عشان تنولو الاستقلال وهنطالب بمحاكمه مجرم المنطقه الحرة امام محكمه العدل الدوليه

شيماء الجيزى said...

يالهوى
انا معرفكش
ايه الى بتقوله ده يابو العربى
ده انت اكبر بق شوفته
..................

الله يخربيتك يا حنفى
الله يخربيتك يا حنفى
الله يخربيتك يا حنفى

اقولك ايه بس

عندكش اتنين كيلو شبار مبطرخ
:d

غمض عينيك said...

احنا معاك ياريس بس ماتنساناش في الجنسية البورسعيدية

مدونتك جامده جدا يا ابو العربي
ملهاش حل

تحياتي ليك

محمد سمير

ابو العربى said...

شيماء الجيزى

انت هتتنكرى منى يا شمياء ولا ايه انتى معايا فى التنظيم واحد الكوادر المطالبه بالاستقلال وشبار مبطرخ كلمه السر

ابو العربى said...

غمض عنيك

صحبى وحبيبى ورجوله محمد سمير ادعم انت بس فكره الاستقلال وكافح معانا ونديك الجنسيه

ابو النجوم said...

الاستقلال التام او الموت الزؤام
احنا من الفلاحين يابو العربى بنأيدك وهنبعت ليك اليفط والرجالة بس انا كان عندى طلب صغير ياريت تبقى تفتكرنى وتدينى حتى لو بور فؤاد علشان اترسم بيها قدام العالم وانا مش عايز اكثر من انى اكون المحافظ بس
وسلم لى على الواد مسعد
ابو النجوم

Anonymous said...

أبو العربي وصلتني معلومات من مصادر وثيقة الاطلاع بتقول انك متراقب اليومين دول خد... بيني وبينط حاولت ارفع عنك المراقبة بس فشلت.. وقد اعذر من انذر

تحياتي لابو العربي والبورسعيدية كلهم

ibn nasser - ابن ناصر said...

هههههههه
وانا هعمل حركه انفصاليه وانفصل بالقاهره واعلنها دوله مستقله !
واول هجوم هيكون علي المنوفيه
هاهاها
تحياتي

Anonymous said...

ميه ميه يا عرب وبالنيابه عن البورسعيديه المغتربيين بنأيدك ونبايعك حاكم على جمهوريه بورسعيد المستقله

وادي نشيد بورسعيد للي لسه ما سمعوش

www.portsaid-online.com/panorama/details.php?image_id=232

مدونه روعه الله ينور عليك

عمرو المصري said...

ياعمنا

بأحنا عمالين نقول نوحد صفوفناونلم بعضنا ونجتمع علي راية واحدة وانت تقولي انفصال

معلش بقي انا مش موافق ولامؤاخذة

وبعدين يوم ماتنفصل تنفصل ببورسعيد


علي فكرة ياكبير
حرص مني

لحسن شكلي هاقلب الناس بتوع ارض الحرب عليك انت واللي معاك

وانت مش قدهم يابا

دول حرروا العراق وبيستعدوا للزحف ع الشيشان

لم الدور



متزعلش انا كنت بهزر


سلامي
من
ارض الحرب

keda-sponsor said...

شكلك كده يا أبو العربي
بحب التفكير القومي الثوري بتاعك
يعني ممكن تبقى مملكه بورسعيد المستقله
في الحاله دي تبقى خليني أصمم لك العلم

بلادي بلادي بلادي لك حبي و فؤادي بورسعيد يا أم البلاد

مستني الجزء التاني

سلااااااااااااااااام

nadeen_rev said...

صلىعلا النبى يا ابو العربى متعملش فى نفسك كده يا راجل
بورسعيد من حقها تطالب تبقى جمهوريه مش دوله
وبعدين زى ما سنغافوره فى النمور الاسويه
احناهنخلى بورسعيد فى البساريا الافريقيه

صاحب البوابــة said...

انا معك

فلتنطلق

عسى ان تتحرر مصر كلها يوما ما :)

تحياتي

ابو العربى said...

ابو النجوم

تحياتى لكل الفلاحين وابو العربى بيوعدكم بوظايف فى بورسعيد بعد الاستقلال وبنشكركم على دعمكم لينا
بس مينفعش يا ابو النجوم تمسك بورفؤاد الموضوع هيكون انتخبات شريفه ونزيههمش ذى ما انتم متعودين
تحياتى

ابو العربى said...

ايمنا الحلوة

انا عارف انى متراقب والاقمار الصناعيه كلها مستهدفانى بس الواحد بيعرف يخلص من المراقبه يا بنتى انا المطلوب رقم واحد فى العالم بس على مين ده انا ابو العربى

ابو العربى said...

ابن ناصر

لا ياعم احنا مش هنهجم على حد بس هنمنع دخول ابناء المنوفيه الى دوله بورسعيد حتى يفيقو الى امرهم

ابو العربى said...

anonymous

احلى تحيه للبورسعيديه المغتربين ورد عليكم يا شباب وبقى حدد مكانك عشان تلحق تكون سفير لدوله بورسعيد وحلو اوى النشيد

ابو العربى said...

عمرو المصرى

ياعم عمرو انا كمان بنادى بالوحده بس خلاص تعبت هعمل ايه يعنى افضل ساكت لا بقى وبعدين كل الناس فى ارض الحرب حبيبى وعارفين ابو العربى ومينسوش انا عملت ايه معاهم وبساعدهم اد ايه ولو مش مصدق اسالهم

ابو العربى said...

keda_sponser

لا ياباشا احنا هنخليها جمهوريه مش ملاكيه وياريت تصمم العلم وتساعدنا فى الثورة مستنى التصميم

nadeen_rev

ايوة محدش احسن مننا وهنوصل للعيزينو بالزوق او بالعفيه

ابو العربى said...

صاحب البوابه

هنطلق هنطلق هنطلق وهساعد فى تحرير مصر كفايه بقى سكوت ابو العربى هيتكلم